PRODUKCJA BUTÓW

Produkcja jednej pary butów Loake trwa aż do 8 tygodni. W całym procesie wykorzystuje się aż 75 części obuwia w 200 różnych czynnościach, w których bierze udział 130 rzemieślników.

Produkcja butów wg systemu pasowego („Goodyear Welted”) sięga ponad 300 lat i do tej pory nikt nie wymyślił lepszego sposobu na produkcję formalnych butów męskich. Cztery podstawowe zalety butów typu „Goodyear Welted”:

  • Nie są klejone, więc są bardzie wytrzymałe oraz wodoodporne.

  • Buty można zrekonstruować, tzn. wymienić zużyte elementy (podeszwę, korek), tak, aby mogły służyć długie lata.

  • Korek dopasowuje się do sposobu chodzenia, dzięki czemu buty są wygodniejsze.​​​​​

  • Buty są wyrabiane w dużej części ręcznie, dzięki temu każda para jest wyjątkowa.

Produkcja jednej pary butów Loake trwa aż do 8 tygodni. W całym procesie wykorzystuje się aż 75 części obuwia w 200 różnych czynnościach, w których bierze udział 130 rzemieślników. Nic dziwnego, że buty Loake są najlepiej sprzedającymi się szytymi butami angielskimi i są noszone przez Dwór Królewski. 

KROKI PRODUKCJI

1

2

3

4

5

6

7

8

CIĘCIE / KLIKNIĘCIE

 

Wszystko zaczyna się od wycięcia wszystkich skórzanych części cholewki. Nazwa "kliknięcie" pochodzi od dźwięku, który powstaje podczas ręcznego cięcia, gdy ostrze noża przecina skórę.

ZAMKNIĘCIE

 

"Zamknięcie" oznacza moment, gdzie różne części cholewki są zszywane ze sobą. Na tym etapie przeprowadzanych jest wiele dodatkowych czynności, takich jak "skrawanie" (zmniejszanie) zbyt grubo uciętej skóry, barwienie i zginanie krawędzi skóry w celu poprawy jej wyglądu.

NACIĄGANIE

 

Cholewka jest naciągana na kopyto szewskie i przymocowywana do wkładki, pięty i boków buta. Przed naciąganiem, górna część buta jest odkładana do specjalnego pomieszczenia, aby pozbyć się nadmiernej wilgoci, która mogłaby przeszkodzić w kształtowaniu skóry.

RAMA

 

"Ramą" nazywamy pasek ze skóry, które jest zszywany z cholewką i wkładką, a do którego będzie również doszyta podeszwa. Dzięki temu, że buty są szyte, a nie klejone, wykwalifikowany szewc może podeszwę zdemontować, a następnie wymienić na nową.

PRZYSZYCIE PODESZWY

 

Kolejnym etapem jest przyszycie do ramy podeszwy. Podeszwa jest przyszyta dwoma oddzielnymi nićmi, aby zapewnić maksymalną wytrzymałość.

PRZYCIĘCIE PODESZWY

 

Krawędzie podeszwy są przycinane do odpowiedniego kształtu zanim będą barwione. Jest to czynność, która wymag dużej precyzji, dlatego jest wykonywana ręcznie przez osoby z dużym doświadczeniem. Po przycięciu, podeszwa będzie malowana, woskowana i polerowana.

MALOWANIE PODESZWY​

 

Podeszwę zostaje pomalowana i wypolerowana, zaś w dalszej części produkcji zostają dopracowane ostateczne detale podeszwy.

POLEROWANIE

 

Ostatnią czynnością jest woskowanie, szczotkowanie i polerowanie butów. Wszystkie te czynności są bardzo czasochłonne i muszą być w całości wykonane ręcznie.