Co w bucie siedzi, czyli jak rozpoznać buty dobrej jakości!

Czy kiedykolwiek zastanawialiście się, jak a jest różnica między parą butów, które kosztują 200 złotych, a 1000 złotych? Podczas gdy jakość skóry (nie zakładamy, że mówimy w ogóle o innym rodzaju materiału), marka i miejsce produkcji mają duży wpływ na cenę, to jednak elementem, który najbardziej na nią wpływa, jest metoda produkcji.

Istnieją trzy podstawowe metody konstrukcji buta – klejenie, szycie typu Blake oraz szycie typu Goodyear. Wszystkie trzy mają swoje mocne i słabe strony, a wyboru należy dokonać na podstawie własnych preferencji.

1. Klejenie

Jest to najtańsza, najszybsza i najbardziej rozpowszechniona metoda mocowania podeszwy buta. Gdy cholewka jest już gotowa, skleją się ją po prostu z podeszwą. Nie używa się przy tej metodzie żadnych nici, ani skomplikowanych metod.

ZALETY: Buty klejone są tanie oraz elastyczne, przez co jest to doskonała metoda do konstrukcji butów … sportowych.

WADY: Jaka cena, taka jakość. Tańsze buty, nie wytrzymają tyle, co buty szyte. Nie można w nich również wymienić podeszwy na nową, przez co, gdy podeszwa zacznie się odklejać, buty należy wyrzucić, gdyż naprawa klejonej podeszwy doprowadzi już tylko do większego wstydu.

2. Szycie typu Blake

Z dwóch podstawowych metod szycia butów, metoda typu Blake jest prostsza, a przez to i bardziej powszechna. W tej konstrukcji przyszywa się jednym szwem podpodeszwę wraz z zaćwiekowaną cholewką do podeszwy.

ZALETY: Jest to tańsza metoda konstrukcji niż metoda Goodyear, tym samym i but będzie tańszy. Jest to również metoda, która pozwala na stworzenie modeli, w których podeszwa prawie nie będzie wystawać, przez, co but będzie wizualnie bardziej subtelny, jakby lżejszy. Tą cechę wykorzystują często projektanci butów włoskich. Ponadto, przez to, że stosowane jest tylko jedno przeszycie, takie buty, będą z założenia bardziej elastyczne, niż szyte metodą ramową.

WADY: Niska trwałość wynikająca w tego, iż główny element konstrukcyjny, jakim jest pojedynczy szew jest bardzo narażony na uszkodzenia mechaniczne i starcie eksploatacyjne. Pomimo, że podeszwy szyte metodą Blake można teoretycznie wymienić, ale jest raczej teoria, gdyż potrzebne są do tego specjalne maszyny, które nie zdeformują cholewki, a takich maszyn i ekspertów jak na lekarstwo. Pojedyncze przeszycie jest również mniej odporne na wilgoć, przez co but może dosyć szybko przeciekać.

3. Szycie typu Goodyear

Produkcja butów wg systemu pasowego („Goodyear Welted”) sięga ponad 300 lat i do tej pory nikt nie wymyślił lepszego sposobu na produkcję formalnych butów męskich. Jest to najbardziej pracochłonna, najstarsza, ale zaraz i trwalsza metoda konstrukcji buta. Buty takie można wykonać ręcznie, bądź maszynowo, a każda para butów wymaga przejścia kilku etapów produkcji. Poniżej elementy produkcji butów Loake w systemie Goodyear:

  1. CIĘCIE / KLIKNIĘCIE. Wszystko zaczyna się od wycięcia wszystkich skórzanych części cholewki. Nazwa “kliknięcie” pochodzi od dźwięku, który powstaje podczas ręcznego cięcia, gdy ostrze noża usuwane jest ze skóry.

  1. ZAMKNIĘCIE. “Zamknięcie” oznacza moment, gdzie różne części cholewki są zszywane ze sobą. Na tym etapie przeprowadzanych jest wiele dodatkowych czynności, takich jak “skrawanie” (zmniejszanie) zbyt grubo uciętej skóry, barwienie i zginanie krawędzi skóry w celu poprawy jej wyglądu.

  1. NACIĄGANIE. Cholewka jest naciągana na kopyto szewskie i przymocowywana do wkładki, pięty i boków buta. Przed naciąganiem, górna część buta jest odkładana do specjalnego pomieszczenia, aby pozbyć się nadmiernej wilgoci, która mogłaby przeszkodzić w kształtowaniu skóry.

  1. RAMA. “Ramą” nazywamy pasek ze skóry, które jest zszywany z cholewką i wkładką, a do którego będzie również doszyta podeszwa. Dzięki temu, że buty są szyte, a nie klejone, wykwalifikowany szewc może podeszwę zdemontować, a następnie wymienić na nową.

  1. PRZYSZYCIE PODESZWY. Kolejnym etapem jest przyszycie do ramy podeszwy. Podeszwa jest przyszyta dwoma oddzielnymi nićmi, aby zapewnić maksymalną wytrzymałość.

  1. PRZYCIĘCIE PODESZWY. Krawędzie podeszwy są przycinane do odpowiedniego kształtu zanim będą barwione. Jest to czynność, która wymaga wysoce wykwalifikowanej pracy, dlatego jest wykonywana ręcznie. Po przycięciu, podeszwa będzie woskowana, prasowana i polerowana.

  1. MALOWANIE PODESZWY. Podeszwa zostaje pomalowana i wypolerowana.

  1. WYKOŃCZENIE. Ostatnią czynnością jest woskowanie, szczotkowanie i polerowanie butów.

ZALETY: Buty szyte metodą ramową są nie tylko bardzo trwałe, ale również pozwalają na ponowne użycie po wymianie podeszwy na nową. Rekordziści noszą swoje buty nawet przez 45 lat. Dzięki dodatkowym warstwom buty są również bardziej odporne na wodę. Buty te są postrzegane za buty najlepszej, jakości, przez co każdy inny element naszej garderoby zyska, gdy się założy takie buty.

WADY: Ilość ręcznej pracy, jak i najczęściej dużo lepsza jakościowo skóra użyta przy butach szytych metodą Goodyear wpływa w oczywisty sposób na cenę takich butów. Ponadto, ilość warstw potrzebnych do zszycia podeszwy z cholewką, może negatywnie wpłynąć na elastyczność buta.

Każdy mężczyzna najlepiej wie, jakie buty potrzebuje dla siebie, natomiast u większości mężczyzn (w Europie Zachodniej) znajdziemy przynajmniej 2 pary klasycznych butów typu Goodyear, 1-2 pary butów bardziej „szalonych” typu Blake oraz 1-2 pary klejonych butów sportowych. Taki podstawowy zestaw pozwoli dobrze wyglądać bez względu na okoliczności.

Jako podsumowanie, dodam jeszcze, parafrazując znaną polską reklamę proszku do prania, że różnicę między tanimi a droższymi butami widać i warto za nią zapłacić. Sprawdź, gdzie możesz kupić swoją parę butów szytych metodą Goodyear.


#wymianapodeszwywbutachLoake #metodyszyciabutów #eleganckiebutymeskie #butyLoakewPolsce #wymianapodeszwywbucieangielskim #LoakePolska #metodyprodukcjibutow #klejonebuty #jaksierobibuty #butyangielskie #metodablake #butyLoake #jaksieprodukujebuty #metodagoodyear #szyciebutow

0 wyświetlenia0 komentarz

Ostatnie posty

Zobacz wszystkie